
  
 

Journal of the British Association for Chinese Studies, Vol. 6 December 2016 
ISSN 2048-0601 
© British Association for Chinese Studies 

 
 

Taiwanese Media Reform 

Ming-yeh Rawnsley, University of Nottingham 
James Smyth, Princeton University 
Jonathan Sullivan, University of Nottingham 
 

 

Introduction  
 
Alongside a consolidated liberal democracy and dynamic civil society, Taiwan 
boasts one of Asia’s most liberal and competitive media environments. With 
cable TV and internet penetration rates among the highest in the world, and 
twelve 24/7 local TV news channels serving a population of 23 million, media 
liberalisation in Taiwan is, like democratisation, a success story. However, the 
pressures of intense commercial competition have created issues around 
professional ethics and the effects of sensationalism. Longstanding regulatory 
and ownership issues remain unresolved, including political partisanship 
across the media-sphere. Like their counterparts in other democracies, 
Taiwanese media companies are grappling with the transition to digital and 
the challenge it represents to traditional business models in a heavily media-
saturated society. Mediatised political spectacles, hypermedia political 
campaigns and communicative abundance are inescapable features of 
Taiwanese life. The surface vibrancy of Taiwan’s democracy owes much to the 
trace data produced by the tools of this abundance: the all-news-all-the-time 
TV channels, politicians’ constant presence on connected devices, student 
activists mobilising via social media. Taiwanese citizens are by many standards 
engaged and politically active: they turn out to vote in large numbers, pay 
attention to the news and are knowledgeable about politics. Yet for all the 
openness that goes with trailing TV cameras and politicians’ status updates on 
social media, the media and political communications environments in Taiwan 



Journal of the British Association for Chinese Studies 67 
 

are a cause for concern in terms of the “quality” of their contribution to 
Taiwanese democracy. In this note, we outline the evolution of the media 
system as it has experienced two waves of reform, and comment on the 
prospects for further necessary reforms within a context where digital media is 
challenging traditional media operations and China casts a shadow over media 
freedoms. 
 
 
First wave of media reform 
 
Taiwan’s media-sphere was transformed during the democratisation processes 
in the 1980s, with further significant developments accompanying the change 
of ruling parties in 2000 and 2008. Prior to the lifting of martial law in 1987, 
Taiwanese media operated as a part of a bureaucratic-commercial complex, 
with a small number of clientelist media companies enjoying profit-seeking 
opportunities under the authoritarian control of the Kuomintang (KMT). Press 
freedoms were highly circumscribed and closely reflected the KMT’s political 
agenda, to the extent that during the one-party era the media were a tightly 
controlled ideological apparatus confining the public sphere (Rawnsley and 
Rawnsley, 2004). Until deregulation and liberalisation the three terrestrial TV 
channels were owned by the government (Taiwan Television; TTV, 台視), the 
KMT (China Television; CTV, 中視) and the military (Chinese Television Service; 
CTS, 華視). These outlets prevented the spread of alternative, non-KMT 
viewpoints, and effectively locked the political opposition out of mainstream 
media. Government authorities granted a mere 31 newspaper licences 
between 1960 and 1988, and the majority of these outlets were directly 
owned and managed by the party-state (Chen and Chu, 1987: 53–55, 91). The 
government also sought to co-opt private media owners, subsuming them into 
clientelist KMT networks. The two dominant newspapers during the 
authoritarian era, United Daily News (UDN; 聯合報) and China Times (中國時

報), both had intimate ties to the KMT via cross-representation on editorial 
boards and the party’s Central Committee (Batto, 2004). The market 
dominance of KMT-affiliated media was first challenged by the establishment 
of the Liberty Times (自由時報) in 1989, and by the addition of a fourth 
terrestrial channel (Formosa Television; FTV, 民視) in 1997, both with links to 
the then-opposition Democratic Progressive Party (DPP). Serving broad social 



68 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

constituencies ignored by the KMT media, these later entrants quickly 
established major market shares. The Liberty Times enjoyed the third highest 
circulation by 1997, and surpassed UDN and the China Times in 2005 in terms 
of market share and advertising revenues (Lin, 2008: 198–200). The China 
Times was unable to sustain the financial losses and was sold in 2008 to Want 
Want Holdings Limited (旺旺集團), one of Taiwan’s major food labels with 
dozens of processing plants across China. CEO Tsai Eng-meng, one of Taiwan’s 
richest entrepreneurs with strong business ties to China, renamed the paper 
Want Want China Times. Meanwhile in the television market, FTV quickly 
established audience share and financial security, mainly through the 
advertising-led business model that underpins all Taiwanese media. With the 
rise of FTV and increasing cable TV penetration, the three traditionally pro-
KMT terrestrial commercial television stations—TTV, CTV and CTS—lost their 
market dominance and began to experience financial losses for the first time 
in 2002 (Rawnsley and Rawnsley, 2012: 397). 
 
    As part of the ruling KMT’s response to bottom-up pressures to reform from 
Taiwanese society, the press ban was lifted in 1988, a year after Martial Law 
was rescinded. Newspapers were deregulated and many new radio stations 
and cable TV channels received licences in 1992 and 1993. The legalisation of 
cable TV in 1993 precipitated the expansion of local, national, regional and 
international TV programming. Operating illegally since the 1970s, unregulated 
cable TV was already widespread, albeit “essentially run by the mafia” (Chin, 
2003: 68). The Cable TV Act (有線電視法) legalised and brought a degree of 
regulation to the market and, as a result, penetration rates increased further 
and the number of channels increased dramatically (Chan-Olmstead and Chiu, 
1999). As the media system moved rapidly from strong control to a high 
degree of liberalisation, Taiwan became one of the most heavily saturated 
pay-TV markets in the world. Press freedom measures improved and Taiwan 
quickly moved up the Freedom House press index, although questions 
remained about public access to quality information (Hung 2006). 
 
    The increasing number of media outlets expanded public space for political 
competition, including the local all-news channels providing novel round-the-
clock political coverage and critical commentary. The first political call-in show, 
2100: All People Talk (2100: Quanmin Kaijiang, 2100: 全民開講) was aired on 



Journal of the British Association for Chinese Studies 69 
 

TVBS in 1994 (Chu, 2003). This infotainment format, reminiscent of pirate 
radio programming during the one-party era, quickly became a staple of 
prime-time and late-night cable news schedules with performative “political 
theatre” (Fell, 2007) and “saliva wars” (口水戰) becoming a distinct feature of 
Taiwanese TV political coverage. However, over time the heated and often 
controversial call-in element of political talk shows became increasingly 
difficult for producers to handle. While a few shows have maintained public 
interactions, most have changed to a studio format with discussion restricted 
to invited pundits from different political and professional backgrounds, 
moderated by one or two presenters who are mainly senior journalists.  

 
Table 1: Taiwanese news channels1  
 
Channel Ownership Political orientation 

TTV News 台視新聞台 Feifan (Unique Satellite 
TV) Group 

Neutral, pro-business 

CTV News 中視新聞台 Want Want Holdings Pro-China 
CTS News Info 華視新

聞資訊台 
Taiwan Broadcasting 
System 

Neutral 

FTV News 民視新聞台 DPP Pro-DPP 
SET News 三立新聞 SET TV Group Pro-DPP 

ETTV News 東森新聞 US consortium 
(pending approval) 

Pan-blue, Pro-China 

ETTV Financial 東森財

經新聞台 
US consortium 
(pending approval) 

Pan-blue, Pro-China 

ERA News 年代新聞台 
Mr Lian Tai-sheng (練
台生) 

Connection to local 
mafia 

Next TV 壹電視新聞台 
Mr Lian Tai-sheng (練
台生) 

Connection to local 
mafia 

CTi News 中天新聞台 Want Want Holdings 
Ltd 

Pro-China 

TVBS News TVBS 新聞 HTC Corporation Pan-blue, pro-business 

                                                 
1 The authors gratefully acknowledge the insights of Professor Chien-San Feng of National 
Chengchi University.   



70 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

Feifan News 非凡新聞

台 
Feifan (Unique Satellite 
TV) Group 

Pro-business 

 
Table 2: Major Taiwanese newspapers 
 
Paper Ownership Political Orientation 
Liberty Times 自由時報 Liberty Times Group Pan-Green, Pro-DPP 
Apple Daily 蘋果日報 Next Media Pan-Green, Anti-

Establishment 
United Daily News 聯合

報 
United Daily News 
Group 

Pan-Blue, Pro-KMT 

China Times 中國時報 China Times Group Pan-Blue, Pro-China 
Commercial Times 工商

時報 
China Times Group Pan-Blue, Pro-Business 

Economic Daily News 經
濟日報 

United Daily News 
Group 

Pan-Blue, Pro-Business 

Taipei Times 台北時報 Liberty Times Group Pan-Green, Pro-DPP, 
English lang. 

China Post 英文中國郵

報 
China Post Group Pan-Blue, Pro-KMT, 

English lang. 
 
 
Second wave of media reform  
 
Following the DPP’s victory in the 2000 and 2004 presidential elections several 
media reform initiatives were undertaken by the Chen Shui-bian 
administrations. First, legislation was passed in 2003 to formalise the 
withdrawal of political parties, the state and military from direct media 
ownership stakes. By the end of 2005, the KMT had relinquished one third of 
its shares in CTV, 97 percent in the Broadcasting Corporation of China (BCC, 中
廣), and half of its stake in the Central Motion Picture Corporation (CMPC, 中
影). DPP legislator and party Standing Committee member Chai Trong-rong 
was forced to resign from his position as chair of FTV (Rawnsley and Rawnsley 
2012: 409). While direct political ownership has declined, political influence by 
proxy remains an issue. Second, the National Communications Commission 



Journal of the British Association for Chinese Studies 71 
 

(NCC) was created in 2005, modelled on the American Federal 
Communications Commission (FCC), as an ostensibly neutral regulatory body 
to manage and supervise the commercial media sector. Third, a public service-
oriented network, Taiwan Broadcasting System (TBS, 公廣集團 ), was 
expanded in 2006 by consolidating several existing TV channels including the 
Public Television System (PTS, 公視, launched in 1997), CTS (established in 
1971), Hakka TV (客家電視台, founded in 2003 to serve Hakka communities) 
and Taiwan Macroview TV (宏觀電視, founded in 2000 to serve overseas 
Chinese). Sharing a remit with PBS in the US to provide inclusive and 
educational programming, TBS has struggled to make significant inroads 
against commercial competitors, and investment remains limited.  
 
    The progressive commercialisation of the Taiwanese media market took a 
major step with the entry of the Hong Kong tabloid Apple Daily (蘋果日報) in 
May 2003. Apple brought colour images, cut-throat price wars and tabloid 
journalism. Paradoxically, it has also become known for relatively nuanced 
political coverage, highlighting the persistence of partisanship in other outlets. 
As newspaper readership dropped from 76 percent of the population in 1992 
to under half in 2004, the pursuit of advertising revenue streams became 
increasingly important for media proprietors. Journalists are often pressured 
by their employers effectively to act as salespeople by promoting sensational 
and outlandish views. Career progression through sales performance (instead 
of journalistic ethics or professional conduct) and product placements in news 
and other TV programming have become commonplace in the commercial 
media sector (Chen, 2005). The blurring of editorial and business 
considerations prevented further advancements in press professionalism and 
independence, even as Taiwan’s press freedom index ranking continued to 
improve during the Chen Shui-bian era (Chuang, 2005). Under Chen, the DPP 
proposed extensive reviews of media policy frameworks in the early 2000s. 
The Radio and Television Act (廣播電視法), the Cable Radio and Television Act 
(有線廣播電視法), and the Satellite Broadcasting Act (衛星廣播電視法)—
known as the “Three Broadcasting Acts” (廣電三法)—were established during 
the analogue era and proved inadequate for regulating contemporary media 
industries with an increasingly prominent digital component. However, media 
policy reform was highly politicised and discussions within the Legislature 



72 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

failed to make much progress, leaving Taiwan’s media industries in a state of 
under-regulation.  
 
 
The China factor in Taiwan’s media 
 
Commercial competition within Taiwan’s media sector has gradually led to the 
concentration of private ownership, with incomplete legal frameworks unable 
to provide proper regulation for dealing with mergers and acquisitions. 
Taiwan’s complicated and increasingly intensive relationship with the People’s 
Republic of China (PRC) has sharpened the perception of inadequacies in 
regulation and potential vulnerabilities in the media sector. As the PRC 
became Taiwan’s largest export market in 2004 and largest trading partner in 
2005, increasing economic interdependence has spilled over into the media 
sector. One of the most notable examples was Want Want China Times 
Group’s (旺旺中時集團) aggressive attempt to acquire capacity in Taiwan’s 
print and cable sectors and to expand operations as a content producer and 
service provider. The Want Want Group CEO Tsai Eng-meng has allegedly 
exercised political influence over media under his control (Rawnsley and Feng, 
2014: 107–108). Taiwan’s Control Yuan revealed that the Want Want China 
Times Group received subsidies from several Chinese provincial and municipal 
governments and repeatedly embedded messages representing Chinese 
interests in their news coverage and advertisements throughout 2010 (ROC 
Control Yuan, 2010). Moreover, many television stations, including 
traditionally pro-DPP companies like FTV and Sanlih E-Television Station (SET, 
三立) have sought to increase revenue streams by selling programming to the 
PRC, exercising self-censorship to avoid offending potential customers among 
Chinese buyers. For example, the news department of SET has deliberately 
reduced its reports on sensitive issues such as Tiananmen, Tibet and the Falun 
Gong since 2010. The station even shut down a popular anti-China, pro-Taiwan 
independence political talk show, Big Talk News (Da hua xinwen, 大話新聞) in 
2012, allegedly bowing to pressure from the Chinese government (Zhong, 
2012). 
 
    The negative side-effects of ever closer cross-strait economic interactions 
have worried media watchdogs inside and outside Taiwan. According to 



Journal of the British Association for Chinese Studies 73 
 

Freedom House and Reporters Without Borders, Taiwan’s press freedom has 
declined since 2008. Trends include increasing sensationalism and declining 
quality of media output, embedded marketing and censorship imposed by 
advertisers and the alleged influence of the Chinese government channelled 
through important Taiwanese investors. As the Ma Ying-jeou government 
hastened the pace of cross-strait economic integration, public concerns over 
the concentration of media ownership and the “China factor” triggered a 
student-led Anti-Media Monopoly Movement in mid-2012. The widespread 
protest movement eventually led to the drafting of an Anti-Media Monopoly 
Act (反媒體壟斷法) in 2013 (Rawnsley and Feng, 2014). Nevertheless, like the 
amendments for the Three Broadcasting Acts, it has been stalled in the 
legislature since 2013. Media reform is a major issue for progressive politicians 
like newly elected legislator Huang Kuo-chang, a member of the anti-
monopoly movement representing the New Power Party. 

 
 

The challenge of digital media 
 
In addition to protesting against the further concentration of media ownership, 
social activists have pioneered the circumvention of traditional media 
gatekeepers via social media. Most obviously the Sunflower Movement largely 
relied on social media for both internal and external communications and 
coordination. The Sunflower students who occupied the Legislature for three 
weeks in spring 2014 operated a 24-hour live stream of the scene inside 
parliament, and an in-house team posted real-time updates online, including 
translations into foreign languages and an English-language Reddit “Ask Me 
Anything” page where people from all over the world could ask about the 
occupation (Chao, 2014; Lin, 2014; Rowen, 2014). Some activists commented 
that social media gave them the freedom to express their views directly, free 
from the partisan filter they believed Taiwan’s traditional media were using to 
distort their words and actions. Ordinary citizens, often anonymously, have 
used social media to break big stories that were eventually picked up by 
traditional media. One popular platform is the Professional Technology 
Temple (PTT) Bulletin Board System founded by National Taiwan University 
students in 1995. Its recent scoops include a series of photographs of a 
purported Sinocentric new history textbook written after the Ma 



74 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

administration’s controversial second round of curriculum revisions (Juo, 
2014); the release of government documents indicating the Buddhist 
Compassion Relief Tzu Chi Foundation had acquired land within an 
environmentally sensitive area and then had its legal status changed to allow 
future development (Hsu and Chiang, 2015); and an accusation of sexual 
harassment against the legislative candidate and Sunflower Movement and 
anti-monopoly leader Chen Wei-ting, which drove him to drop out of the race 
the day it went viral (Apple Daily, 2014). 
 
    For Taiwan’s media and political actors, the past decade has been a time of 
“disruptive” digital technologies and platforms as the political communications 
environment has been transformed, prompting evolving responses to new 
challenges, affordances and expectations. In the beginning, the responses of 
political actors were hesitant, partial and ad hoc. Although the DPP in 
particular was an early adopter, in terms of its digital election communications, 
notably Chen Shui-bian’s presidential campaign in 2000, it did not represent a 
systematic attempt to adopt digital communications strategies. Other actors, 
notably the KMT with its greater reliance on ground-based factional 
mobilisation, were left scrambling to respond. The hesitant responses of 
political parties and traditional media presented openings to bloggers and 
citizen journalists. However, over time, older power dynamics have been 
reasserted, with traditional power holders in the mainstream media and 
political parties re-grouping and adapting to the prevailing conditions of 
communicative abundance and media hybridity (Sullivan, 2014). Major media 
companies have adapted to the transition from offline to online media 
(Department of Information Services, 2015), running popular web platforms 
that generate a high level of social media sharing of their own reports 
(Rickards, 2016). New online-only news organisations such as Storm Media 
and The News Lens have enriched Taiwan’s news media environment but are 
still undergoing growing pains. Taiwan’s elected officials have found utility in 
social media, particularly during election periods (Sullivan, 2010). Major 
political figures such as President Ma, President-elect Tsai Ing-wen, KMT Chair 
Hung Hsiu-chu, and Taipei Mayor Ko Wen-je update their social media profiles 
several times a day for the benefit of millions of followers.  

 
 



Journal of the British Association for Chinese Studies 75 
 

A third wave of reform? 
 
The prospect of a third wave of media reforms has increased with the transfer 
of presidential and legislative power to the DPP following the January 16, 2016 
elections. Just two months after entering the Legislature as the third-largest 
caucus, the New Power Party (NPP), ostensibly a DPP ally on the progressive 
side of the political spectrum, has proposed ambitious draft legislation aimed 
at preventing media monopolisation (Chen, 2016; Liu, 2016). Companies 
would be forbidden from owning more than three of the following seven kinds 
of media businesses: Cable TV, terrestrial TV, Internet protocol broadcasts, 
national radio stations, news and business channels, national daily newspapers, 
and channel distribution agencies. Holding companies, banks, and insurance 
companies, and their owners, would not be allowed to launch, operate, or 
control media companies. If more than 30 percent of a TV or radio station’s 
programming were produced outside Taiwan, the station would have to send 
1 percent of its annual revenue to a “media pluralism fund.” Media company 
employees would have the right to choose an independent board member, 
and media owners and employees would be obliged to negotiate a legally 
binding agreement on editorial autonomy. On behalf of audiences, civic groups 
could file lawsuits against media mergers that would concentrate media 
ownership, and against government agencies that fail to protect free speech 
or media pluralism. Any relevant legislation would require the cooperation of 
the DPP caucus, which is likely to make its own proposals or moderate the 
NPP’s. However, the NPP’s history and membership lends it significant political 
capital on this issue. Legislator and NPP Chairman Huang Kuo-chang was a 
prominent member of the anti-media monopoly movement; at the time, the 
China Times falsely reported he had paid students to participate in the 
protests (Harrison, 2012). Lin Fei-fan and Chen Wei-ting, two other leaders of 
the anti-media monopoly movement, are also vocal NPP supporters. More 
broadly, the NPP has implicitly identified itself as a successor to the 2014 
Sunflower Movement, which was itself a successor to the anti-media 
monopoly movement in aspects such as the leadership of Huang, Lin, and 
Chen and the grassroots mobilisation of students to protest at government 
facilities out of concern for Taiwan’s autonomy (Wang and Cole, 2012). 
 



76 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

    Two recent high-profile proposed media acquisitions may lead to action by 
the new administration to head off further Chinese influence over Taiwan’s 
media. One is DMG Entertainment’s 2015 agreement to acquire 61% of the 
Taiwan-based Eastern Broadcasting Co. The proposed acquisition is 
controversial because DMG Entertainment cofounder Peter Xiao, the chairman 
of the Beijing-based affiliate DMG Yinji, allegedly has family ties to the 
People’s Liberation Army. DMG Entertainment’s chief executive Dan Mintz has 
argued since he, not Xiao, signed the agreement, these questions are moot, 
but the Taiwanese government and public may decide otherwise. The other 
case is North Haven Private Equity Asia’s (NHPEA) proposed acquisition of 
China Network Systems Co., which has been conditionally approved by the 
NCC but put on hold by the Ministry of Economic Affairs’ Investment 
Commission following protests by DPP and NPP legislators. These lawmakers 
have argued NHPEA is a Trojan horse for Far Eastone Telecommunications Co. 
(FET), which in 2015 paid NT$17.12 billion for NHPEA corporate bonds. Since 
FET counts the government’s four major investment funds among its 
shareholders, NHPEA’s acquisition could be construed as direct government 
investment in a media company, say DPP legislators, who have also argued the 
deal would give FET’s corporate parent the Far Eastern Group inappropriate 
power over the media (Loa, 2016; Shan, 2015). NPP representatives have 
advised the Investment Commission to put off review of the case until Tsai Ing-
wen assumes the presidency in May 2016 and can move to reverse the NCC’s 
decision. 

 
 
Conclusion 
 
State power and market forces can both interfere with the quality and 
independence of the media sector. As discussed in this note, despite the 
successes of media liberalisation, Taiwan’s media system has struggled to find 
a balance between the fluid interplay of these two forces. During the martial 
law era, state power was dominant and, as a result, Taiwan’s press freedom 
was highly circumscribed. However, elements of market competition provided 
private media companies with a degree of editorial independence and enabled 
media outlets such as the China Times and the United Daily News to attract 
much larger readerships than the newspapers directly controlled by the party-



Journal of the British Association for Chinese Studies 77 
 

state. Under authoritarian one-party rule prior to 1987, Taiwan’s media 
industries were regulated by inadequate policies which were often expedient 
afterthoughts serving the interests of the KMT. For example, the three TV 
stations were established in 1962, 1967 and 1971, but the Television Act was 
passed only in 1976 to legitimise their existence retrospectively. Moreover, 
media related regulations, such as the Publication Act, were very vague and 
allowed the authorities tremendous arbitrary power to interpret the 
guidelines in ways that best served them (Rawnsley and Rawnsley, 2001). 
 
    After the lifting of martial law in 1987 and a series of constitutional reforms 
in the 1990s that institutionalised societal pressure for democratic reforms, 
the first wave of media liberalisation helped to shape the processes of 
democratisation. The DPP administrations between 2000 and 2008 initiated a 
much needed second wave of media reforms by passing a number of long-
awaited broadcasting and television acts, creating an independent media 
regulatory body, and expanding the public television sector. Nevertheless, 
these reforms were insufficient to catch up with the global development of 
information technology and convergence of communication platforms. 
Democratic consolidation has witnessed the erosion of state power 
accompanied by an aggressive expansion of national and international market 
forces in Taiwan’s post-democratic media environment. While the island’s 
press freedom index continued to rise in ranking under the Chen Shui-bian 
government, commercial pressures on the media eroded some of these gains. 
Far from promoting pluralism and diversity of programming, market pressures 
have led to low state investment in the media, repetitive and low-quality 
programming, sensationalist tabloid journalism and a concentration of 
ownership in the hands of a few powerful private individuals and consortia 
that are accountable to shareholders rather than the public. One way to 
reduce the threat of these problems is through appropriate media legislation 
to boost investment in quality local programming and to curtail media 
monopolies. Unfortunately, the media sector, governments and audiences 
have demonstrated insufficient enthusiasm or political will for any serious 
form of media regulation, exacerbating the negative effects of market 
competition and increasing the power of private media owners, whose 
interests may not be consistent with those of Taiwanese society. A third wave 
of reforms is crucial to ensure that Taiwan’s media sector does not backtrack.  



78 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

References 
 
Apple Daily (2014), “Gaozhong jieyun xixiong, Chen Wei-ting tuixuan” [Chen 

Wei-ting attacked breast on subway during high school, drops out of 
election], December 26, available at: http://www.appledaily.com.tw/ 
appledaily/article/headline/20141226/36290027/ (accessed 06.04.2016) 

Batto, Patricia (2004), “Democracy’s impact on dailies”, China Perspectives 51: 
64–79. 

Chan-Olmstead, Silvia and Peilin Chiu (1999), “The impact of cable television 
on political campaigns in Taiwan”, International Communication Gazette 
61(6): 491–509. 

Chao, Vincent (2014), “How Technology Revolutionized Taiwan’s Sunflower 
Movement”, The Diplomat, April 14, available at: http://the 
diplomat.com/2014/04/how-technology-revolutionized-taiwans- 
sunflower-movement/ (accessed 06.04.2016). 

Chen, Kuo-Xiang and Ping-chuo Chu (1987), 台灣報業演進40年 [The evolution 
of the press in Taiwan over 40 years], Taipei: Independent Evening News. 

Chen, Ping-hung (2005), “Shentao guanggaoshang jieru dianshi xinwen chanzhi 
zhi xinwen guanggaohua xianxiang” [Exploring advertorials in television 
news: Product placement vs. professionalism of news reporting], 中華傳

播學刊 Chinese Journal of Communication Research 8 (December): 209–
246, available at: http://cjc.nccu.edu.tw/issueArticle.asp? P_No=17&CA_ 
ID=137 (accessed 24.03.2016). 

Chen, Wei-han (2016), “New Power Party proposal targets media monopolies”, 
Taipei Times, March 30, available at http://www.taipeitimes.com/News 
/taiwan/archives/2016/03/30/2003642776 (accessed 06.04.2016). 

Chin, Ko-lin (2003), Heijin: Organized Crime, Business and Politics in Taiwan, 
Armonk NY: M.E. Sharpe. 

Chu, Alice (2003), “Political call-in shows in Taiwan: Animating crisis discourse 
through reported speech”, Ph.D. Thesis, Austin TX: University of Texas. 

Chuang, Jimmy (2005), “Taiwan improves ranking in press freedom index”, 
Taipei Times, October 21, available at: http://www.international. 
ucla.edu/asia/article/32000 (accessed 24.03.2016). 

Department of Information Services, Executive Yuan, Republic of China 
(Taiwan) (2015), The Republic of China Yearbook 2015, Taipei: Executive 
Yuan. 

http://www.appledaily.com.tw/


Journal of the British Association for Chinese Studies 79 
 

Harrison, Mark (2012), “The Anti-Media Monopoly Movement in Taiwan”, 
Australian Centre on China in the World, December 20, available at: 
http://goo.gl/EWTOhA (accessed 06.04.2016). 

Hsu, Chia-cheng and Chun-yang Chiang (2015), “Taichung Tzu Chi yuanqu gai 
zai baoyudi, duanceng daishang? Tzu Chi bo: tongtong hefa” [Taichung Tzu 
Chi park built atop environmental protection land and a faultline? Tzu Chi 
rebuts: Everything was legal], SET-TV, March 7, available at 
http://www.setn.com/news.aspx?newsid=64469 (accessed 06.04.2016). 

Hung, Chia-shin (2006), “Whose media? Whose freedom of speech? The right 
of access to media in post-martial law era”, Taiwan Democracy Quarterly 
3(4): 1–35. 

Juo, Fei-yin (2014), “Xinao, yao cong guomin jiaoyu zuoqi?” [Must 
brainwashing start from national public education?], PTT, May 5, available 
at: http://disp.cc/b/163-7E3d (accessed 06.04.2016). 

Lin, Enru (2014), “The Sunflower Movement, brought to you by the Internet”, 
Taipei Times, April 3, available at: http://www.taipeitimes.com/ 
News/feat/archives/2014/04/03/2003587148 (accessed 06.04.2016). 

Lin, Lih-yun (2008), “Bianqian yu tiaozhan: Jiejinhou de Taiwan baoye” [A 
historical experiment with deregulations: The changes and challenges of 
the press after the lifting of the press ban in Taiwan], 新聞學研究 Mass 
Communication Research 95 (April): 183–211. 

Liu, Yi-shin (2016), “New Power Party drafts Anti-Media Monopoly Act, 
demands separation of media and finance”, Storm Media, March 29, 
available at: http://www.storm.mg/article/95281 (accessed 06.04.2016). 

Loa, Lok-sin and Gerber, Abraham “Investment Commission to suspend review 
of CNS acquisition”, Taipei Times, February 5, available at: http://www. 
taipeitimes.com/News/front/archives/2016/02/05/2003638863 (accessed 
06.04.2016). 

Rawnsley, Ming-Yeh T. and Feng, Chien-san (2014), “Anti–media-monopoly 
policies and further democratisation in Taiwan”, Journal of Current 
Chinese Affairs 43(3): 105–128. 

Rawnsley, Gary and Rawnsley, Ming-Yeh T. (2001), Critical Security, 
Democratisation and Television in Taiwan, London: Ashgate. 

—. (2004), “Media reform since 1989”, China Perspectives 56: 46–55. 
— (2012), “The media in democratic Taiwan”, in D. Blundell (ed.), Taiwan since 

Martial Law: Society, Culture, Politics, Economy, Berkeley and Taipei: 



80 Ming-yeh Rawnsley, James Smyth & Jonathan Sullivan 
 

University of California, Berkeley and National Taiwan University Press, 
395–417. 

Rickards, Joshua (2016), “Taiwan's Changing Media Landscape”, Taiwan 
Business Topics, March 25, available at: http://topics. 
amcham.com.tw/2016/03/taiwans-changing-media-landscape/ (accessed 
06.04.2016). 

ROC Bureau of Foreign Trade (2016), “Zhonghua minguo jinchukou maoyi 
guojia diqu mingcibiao” (Trade statistics #FSC3040: Ranking of total trade, 
exports and imports for Taiwan’s trading partners), January, available at: 
http://cus93.trade.gov.tw/FSCI/ (accessed 24.03.2016). 

ROC Control Yuan (2010), “Jiuzhengan 099 jiaozheng 0022” (Correction case 
#099 correction 0022), 11 November, available at: http://www.cy.gov.tw 
/sp.asp?xdurl=./CyBsBox/CyBsR2.asp&ctNode=911 (accessed 24.03.2016). 

Rowen, Ian (2015), “Inside Taiwan's Sunflower Movement: Twenty-Four Days 
in a Student-Occupied Parliament, and the Future of the Region”, The 
Journal of Asian Studies 74: 5-21. 

Shan, Shelley (2016), “NCC mulls public hearings on CNS,” Taipei Times, 
September 25, http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives /2015 
/ 09/25/2003628561 (accessed 06.04.2016). 

Sullivan, Jonathan (2014), “Democracy in the age of negativity, abundance and 
hybridity”, Taiwan Journal of Democracy 10(2): 165-82. 

Wang, Chris and J. Michael Cole, (2012) “Hundreds of university students 
gather in Taipei to protest Next Media deal”, Taipei Times, November 30, 
http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2012/11/30/20035489
58 (accessed 06.04.2016). 

Zhong, Nien-huang (2012), Wo de dahua rensheng [My big talk life], Taipei: 
Qianwei Publishing. 

 
 
Ming-Yeh Rawnsley is Senior Fellow in the China Policy Institute, University of 
Nottingham 
James Smyth is a graduate student at the Woodrow Wilson School of Public 
and International Affairs, Princeton University 
Jonathan Sullivan is Associate Professor, School of Politics and International 
Relations, and Director of the China Policy Institute, University of Nottingham 
 


