
 

 

Journal of the British Association for Chinese Studies, Vol. 2 July 2013 

ISSN 2048-0601 

© British Association for Chinese Studies 

 

 

Could or Should? The Changing Modality of Authority  

in the China Daily  

 

Lily Chen 

University of Sheffield  

 

Abstract 

 
This paper applies corpus techniques of linguistic discourse analysis to an examination of the 

Chinese government-owned English-language newspaper the China Daily. The aim is to look for 

evidence of change over the last decade in the way the deontic modal language of power, 

obligation and permission―expressions such as ‘you must do such-and-such’ and ‘you 

should/may do so-and-so’―is associated in the newspaper with Chinese 

establishment/authority figures. The study compares two corpora of 50 China Daily texts―one 

selected from 1998, one from 2010―to look for evidence of change in the way such deontic 

modal language is used, and seeks to interpret this evidence in the context of China’s changing 

social, political and media culture. The study focuses on modality found in the context of what 

William Labov (1972) labelled ‘evaluation’―an aspect of the narrative structure of text 

revealing the relationship between narrator and audience. 

 

Keywords: China, media, censorship, power, modality, evaluation, discourse analysis 

 

 

Introduction 

On 22 August, 2012, Xu Huaiqian, editor-in-chief of the Earth (Dadi) 

supplement of China’s principal state-owned newspaper, the People's Daily 

(Renmin ribao), committed suicide. In an interview before his death, Xu was 

quoted as saying: ‘My pain is I dare to think, but I don't dare to speak out; if I 

dare to speak out, I don't dare to write it down, and if I dare to write it down, 

there is no place to publish,’ (Wu, 2012: 1).  

Xu is far from the first Chinese journalist to have struggled with censorship 

and self-censorship through fear. In a 2008 blog, the journalist Chang Ping 

wrote about his own inner struggles while working for government-owned 



52 Lily Chen 

 

 

publications. ‘I am afraid of other people praising me as a brave 

newspaperman, because I know I am full of fear,’ he wrote. ‘What I’ve 

practiced most is avoiding risk. Self-censorship has become part of my life’ 

(Chang, 2008: 1). Chang’s case is among those cited by Bennett (2010) in her 

list of the ways in which the Chinese state continues to exercise control over 

the Chinese media. The struggles of journalists such as Xu and Chang to 

reconcile their consciences with the reality of state control tell a more subtle 

story than just the continued existence of censorship within the mainstream 

Chinese media, however. They point towards a growing sense of 

professionalism among China’s mainstream journalists―a growing desire to 

push the boundaries of what can be reported while not pushing too far or too 

fast.  

This delicate balance was demonstrated in the way the Chinese media 

reported the collision of two high-speed trains near Wenzhou in mainland 

China on 23 July, 2011. Chinese news outlets quickly reported the collision. But 

within hours, noted media commentator Qian Gang, reporters received 

directives from the Central Propaganda Department, the Information Office 

and other government departments on how and what to report. ‘Many 

journalists were called back from the crash scene. Newspapers and television 

stations were instructed to report positive stories and avoid questioning the 

Ministry of Railways and government more generally’ (Qian, 2011: 1). This was 

not the end of the story, however. Despite the efforts at control, some state 

media outlets carried strongly worded criticism of the Chinese government. By 

29 July, a dramatic shift in mainland news coverage was under way: ‘Media, 

including the People’s Daily, did widespread reporting... The front pages of 

many Chinese newspapers conveyed the sadness and rage felt by ordinary 

Chinese’ (Qian, 2011: 1). There were three main reasons why such a shift was 

possible, Qian argued: the rapid growth of the internet; the increasing 

existence of ‘media professionals who harbour idealism and see themselves as 

voices of the people’; and the presence of a force within the Chinese 

Communist Party itself promoting the advancement of political reform.  

The tension between an increasingly diverse, commercialised and globally 

exposed media in China, and the attempts by the Chinese state to maintain 

control over it while pressing ahead with economic reform and greater 

participation in the global economy and community, has been the focus of 

increasing attention from academic researchers. Some, such as Wang and 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

53 

 

 

Chen (2008), have used data collected from a survey of Chinese news 

consumers in Shanghai to examine whether the attitude of Chinese citizens 

towards state-media relations is shifting. Others, such as Stockmann and 

Gallagher (2011), have used content analysis of Chinese newspapers and TV 

news programmes, supplemented by interviews with Chinese journalists and a 

survey of news-consumers, to document how Chinese media coverage of 

labour disputes sticks closely to the Party line, despite the fact that 

marketisation has changed the way the news is delivered. Qian (2010a, 2010b, 

2011) uses observation of the way news events are reported in China to 

attempt better to understand the shifting nature of the relationship between 

state and media in the country. Sun (2008) argues, meanwhile, that the 

apparent process of reform taking place in China’s media articulates mainly 

middle-class concerns and peripheralises disadvantaged communities.  

This paper seeks to contribute to this growing body of work by applying 

some of the discourse analytical techniques developed for the deconstruction 

of English-language media to an examination of how a Chinese 

newspaper―the English-language China Daily―has been responding to the 

changing social, economic and political climate in China over the last decade. 

There are good reasons for focusing on the China Daily which will be looked at 

later. Not least of these, however, is the fact that, being written in English, the 

China Daily is susceptible to analysis by linguistic tools and methodologies 

developed for the English language.  

There has been a huge amount of academic research aimed at 

deconstructing the way the English-language media function and this has 

resulted in the development of a range of sophisticated linguistic tools and 

approaches for the analysis of media texts written in English. Work has been 

done, for example, on challenging the idea that news coverage is the unbiased 

reporting of ‘hard facts’ (e.g., Fowler, 1991; Hall et al., 1978, 1980); on 

analysing what Fowler (1991) called the social construction of news through 

choices of what has ‘news value’ (e.g., Fowler 1991; Glasgow University Media 

Group, 1976; Philo 1983); and on the social and economic factors involved in 

news selection (e.g., Fowler, 1991; Philo, 1983; Cohen and Young 1973). More 

recently, the concept of framing has been used to analyse ‘the way events and 

issues are organised and made sense of, especially by media, media 

professionals and their audiences’ (Reese, 2001).  



54 Lily Chen 

 

 

This study falls within the research tradition that has been able so 

effectively to deconstruct the western, English-language media, but seeks to 

apply some of the same techniques to the Chinese media, specifically the 

China Daily. The study uses corpus techniques to look at the use of the deontic 

modal language of power, obligation and permission―expressions such as 

‘You must do such and such’; ‘you should / ought to / may do so-and-so’―in 

the China Daily, and specifically at the way in which this language is associated 

with, or put into the mouths of, Chinese establishment/authority figures 

whose words or actions are reported in the China Daily. The study compares 

two corpora of 50 China Daily texts―one corpus selected from 1998 and one 

from 2010―and uses a quantitative/qualitative methodology to look for 

evidence of statistically significant change between 1998 and 2010 in the way 

modal language is associated in China Daily reports with authority figures, and 

to interpret this evidence in the context of the changing social, political and 

media culture in China.  

The corpus approach is not without problems. Chomsky’s objections are 

well-known. In a 2004 interview, he said: ‘Corpus linguistics doesn't mean 

anything. It's like saying… what they're going to do is take videotapes of things 

happening in the world and they'll collect huge videotapes of everything that's 

happening and from that maybe they'll come up with some generalizations or 

insights’ (quoted in Andor, 2004: 97). McEnery and Wilson (2001) accept that 

in any sample of a language variety there is a danger that it will be skewed, so 

that rare constructions may occur more frequently than is the norm. The 

effects of this, however, can be minimalised by being careful about data 

selection, they say―and a corpus approach has many benefits, not least that it 

‘enables results to be quantified and compared to other results in the same 

way as any other scientific investigation which is based on a data sample’ 

(McEnery and Wilson, 2001: 75). Importantly for this study, which combines 

both a quantitative and qualitative approach, they argue that a corpus can be 

used as a source of both quantitative and qualitative data.  

While it would certainly be possible (and interesting) to examine corpora of 

China Daily texts from several different time periods, so as to chart the 

progress of change and relate this to the prevailing economic/cultural/political 

conditions in China, for reasons partly of time and space and partly of focus, 

that has not been done here. The aim of this paper is not to produce a scale on 

which linguistic change in the China Daily can be mapped against economic 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

55 

 

 

and cultural change year-by-year: that would require a different approach. It is 

to compare the China Daily at two discrete points in time: 1998 and 2010. The 

justification for choosing these two time points is that the economic, cultural 

and political changes in China that took place between these 12 years (and 

which are described in more detail elsewhere) are sufficiently significant to 

justify a study that examines corpora of texts from these two periods.  

The study focuses on modality found in the context of what William Labov 

(1972) labelled ‘evaluation’―an aspect of the narrative structure of text that is 

revealing of the nature of the relationship between narrator (in a study of this 

nature, the journalist) and audience. It examines the type of modality used, 

and what this reveals about power relationships in China and the newspaper’s 

attitude towards authority figures; and also the textual context in which it is 

used (whether it occurs in direct or reported speech, or in the narrative and 

hence the journalist’s own ‘voice’) and what this reveals about the China 

Daily’s relationship with its audience.  

This is not, however, a study of genre. It is an examination of the stance of a 

particular newspaper, the China Daily, towards power, as revealed through the 

use in its pages of the deontic modal language of power, obligation and 

permission. It is not, therefore, concerned with examining a range of different 

authors or genres. The term journalist is used throughout the study to refer to 

the author of newspaper texts: but it should be noted that in a newspaper, a 

published news text is actually the work of a series of individuals―the 

reporter, the sub-editor, the editor―who have all worked upon it, generally to 

constraints imposed upon them by the newspaper itself. The attitudes being 

examined in this study are those of the newspaper itself, not of any individual 

authors.  

 

The Media and the State in China 

The first decade of the 21
st

 century was a period of extraordinary change 

and economic growth in the People’s Republic of China. The country emerged 

as a truly global power―a process exemplified by its joining the World Trade 

Organisation in 2001, by the Beijing Olympics in 2008, and by China’s 

overtaking Japan in 2011 to become the world’s second-biggest economy. 

International news media have tended to represent China as a nation swept 

along by consumerism, market liberalism, globalisation and technological 

convergence (Sun, 2008). China’s rapid emergence is often represented, in 



56 Lily Chen 

 

 

fact, as a challenge to the existing financial and geopolitical order (e.g., Tkacik, 

2012). But to what extent has China’s embrace of the market and of 

globalisation been accompanied by progress in democratisation of its media? 

There has been great change in the way the Chinese media function over 

the last 20 years or so. Before Deng Xiaoping’s ‘second revolution’ in 1978, 

there were a limited number of media outlets in China―a few central-

government published newspapers and journals and a network of ‘people’s 

radio stations’. These tended to follow an approved ideological line (Wang and 

Chen, 2008) and were generally restrained by both ideological controls and by 

the system of the planned economy, (Qian, 2011).  

According to Chu Yingchi (2008), the role of the media in China began to 

shift after the introduction of the market economy in the 1980s. The Chinese 

media were encouraged to play a dual role, of serving the Party and the 

market―even if the Party remained the priority. News outlets were 

increasingly allowed to become multiple role players, Chu says, including the 

provision of information, entertainment and news. The student democracy 

movement of 1989, however, posed a challenge. Conley and Tripoli (1992) 

describe how, in the absence of regular meetings with Propaganda 

Department officials at the height of the crisis, the China Daily’s coverage, like 

that of other media outlets, fluctuated―at first cautious, then more bold, 

before the declaration of martial law on 20 May led to the re-establishment of 

a clear Party line. 

Despite the re-establishment of Party control, the process of change that 

had been underway in the Chinese media before the student democracy 

movement continued and even accelerated (Chu, 2008). Gradually, the 

government began permitting the popular press to explore alternative and 

critical views. Nevertheless, by 1998, Zhao Yuezhi was writing that while there 

had been significant changes in the news media in China in terms of increasing 

variety and liveliness and a reduced explicitly propagandist content, the 

Chinese Communist Party still retained ‘overt political control’.  

Before the first decade of the 21
st

 century began, therefore, most 

commentators (e.g., Lee, 1990; Conley and Tripoli, 1992; Zhao, 1998; Li, 1999) 

agreed that Chinese journalists still enjoyed significantly less freedom from 

state control than their Western counterparts. The mainstream government-

controlled and funded media were largely expected to put a positive spin on 

events that were reported (Zhang 1997; Conley & Tripoli 1992). China, 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

57 

 

 

however, had already increasingly begun to open itself up to participation in 

global economic competition through exports and foreign direct investment 

and, in an attempt to establish a socialist market economy, the Chinese 

government began pushing the nation’s media towards a more market-driven 

model (Wang and Chen, 2008). The result has been an explosion of new media 

outlets. By 2001, a new class of commercial media outlets was 

emerging―outlets such as the Beijing Youth News, a newspaper which offered 

lively reports about crime, sports, and economic successes (Smith, 2001). By 

2005 there were nearly 2,000 newspapers, close to 9,000 magazines, almost 

300 radio stations and more than 300 TV stations (Wang and Chen, 2008). 

With the introduction of the Internet, almost all these outlets developed an 

online presence as well. 

The commercialisation and diversification of the media changed their 

relationship with the state. The state continued legally to own most media, but 

no longer so overtly directed their style and content. Under the dictates of the 

market, media organisations that could no longer rely on state funding could 

no longer simply act as dull party mouthpieces―they had to innovate and 

come up with styles and contents that could help them attract readers and 

increase circulation (Wang and Chen, 2008). 

Marketisation does not necessarily equate with liberalisation, however. He 

Qinglian argues that, since 2005, the Chinese government has exerted 

increasingly tight control of the media. She cites the closure of a string of 

media outlets since 2005, including Beijing News (Xinjing bao), Freezing Point 

(Bingdian) and Shenzhen Legal Times (Shenzhen fazhi bao). Stockmann and 

Gallagher point out that while commercial liberalisation and diversification of 

media outlets may have changed the way news content was delivered, media 

content still stuck close to the Party line by emphasising the positive. The 

increased sophistication, diversity and even sensationalism of much modern 

Chinese press coverage actually helped maintain regime stabilisation and 

authoritarian resilience: ‘Official state messages and policy goals are far more 

effectively conveyed and absorbed when presented as news…rather than as 

the old-style propaganda of a Leninist state’ (Stockmann and Gallagher, 2011: 

467). According to Lum and Fischer (2009), China’s increasingly 

commercialised media outlets negotiate a delicate balance between 

responding to growing public demands for information and remaining within 

the bounds of what authorities will allow and advertisers will support.  



58 Lily Chen 

 

 

Why China Daily? 

The China Daily is China’s leading mainstream English-language newspaper. 

Its website claims an average daily circulation of more than 200,000, one third 

of which is abroad. The newspaper describes itself as ‘an important source of 

information on Chinese politics, economy, society and culture. It is often called 

the “Voice of China”’ (China Daily, n.d.).  

Given its language of publication, and the range and diversity of news 

outlets that have emerged in China over the last decade or so, the China Daily 

may not be very representative of the Chinese print media generally. It is, 

however, an example of that section of the Chinese media―the large, 

mainstream, state-owned news outlets―over which the Chinese government 

still has most control. By its very nature, the China Daily is written for a foreign 

language-speaking audience, so could be said to be the mouthpiece for the 

Party in its efforts to communicate with the wider world (Chen, 2004). New US 

and UK editions of the newspaper have recently gone into circulation following 

a 45 billion yuan investment in overseas media by the Chinese Communist 

Party (Daily Telegraph, 2012), which is an indication of the newspaper’s 

importance in the eyes of the Party in terms of the way China is perceived 

overseas. 

The China Daily is still subject to a degree of state control. The website 

China Detail claimed that a high degree of self-censorship is practised by its 

journalists, with subjects such as Taiwan and Tibet usually deemed ‘too 

sensitive’ to cover. Foreign editors of the newspaper have also been told that 

editorial policy is to support the policies of the Communist Party (China Detail, 

n.d.). The newspaper is not exempt from the commercialisation of China’s 

media industry. The China Detail website reports that, like most other state-

owned Chinese industries, the newspaper and the publication group to which 

it belongs will no longer receive subsidies, and have thus adopted a more 

commercial approach, with editorial content being pitched increasingly 

towards a wider range of readers so as to attract more advertising revenues, 

(China Detail, n.d.). 

For all these reasons, the China Daily thus offers a unique window through 

which to study the changing relationship between the Chinese state and 

media.  

 

 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

59 

 

 

 

Modality and Attitude 

Modality, according to Roger Fowler, can be informally regarded as 

‘comment’ or ‘attitude’ (Fowler, 1991). He distinguished four types of 

comment/attitude expressed through modality: 

- truth: statements expressing a conviction of certainty or otherwise  

- obligation: statements in which the speaker/writer stipulates that his or 

her audience ought to/should/must perform certain actions  

- permission: statements in which the speaker/writer grants or withholds 

permission: ‘You may do this…’ 

- desirability: the speaker/writer indicates approval/disapproval 

As many researchers (Perkins, 1983; Halliday, 1994; Martin and White, 2005) 

have made clear, however, modal language encodes not only comment and 

attitude but also social relationships. Martin and White noted that ‘deontic’ 

modals of obligation and permission such as must, should, and may are bound 

up with relationships of power and control. But they are not simple 

commands, or imperatives. A modal statement ‘explicitly grounds the demand 

in the subjectivity of the speaker―as an assessment by the speaker of 

obligation rather than as a command’ (Martin and White, 2005: 111).  

This acknowledgement that the deontic modal captures the speaker’s 

assessment of obligation, and therefore something of the speaker’s 

assessment of his/her relationship with those being addressed, is central to 

the argument of this paper. It is precisely because of this quality that such 

modals are revealing of a speaker’s perceptions of their relationships of power 

and control relative to others. In so far as journalists choose to associate such 

modals with speakers, they also reveal something of the journalist’s own 

perceptions of a speaker’s relationships of power with others. 

This paper examines a particular aspect of modality―that occurring in the 

context of what Labov (1972) labelled modal ‘evaluation’―as it appears in the 

China Daily in 1998 and 2010. It looks for evidence of change in the use of 

modal evaluation over this period, and attempts to interpret it in the light of 

the changing social, political and cultural environment in China. 

 

Modal Evaluation and Audience 

This study is part of a larger programme of research aiming to develop a 

range of critical linguistic tools which can identify in newspaper texts key 



60 Lily Chen 

 

 

linguistic indicators that reveal the social, political, cultural and commercial 

factors influencing the writing of those texts. My previous research has sought 

to identify a number of such indicators, and I have used them in the 

contrastive analysis of corpora of texts from the China Daily and the UK Times 

(Chen, 2004, 2005 and 2007) and from the China Daily in 1998 and in 2010 

(Chen, 2012 and 2013). A number of discourse analytical tools have been 

chosen to carry out this work, based upon theories and approaches to 

understanding a text ranging from M.A.K. Halliday’s System of Transitivity 

(Halliday, 1994) to Labov’s work on oral narratives (Labov, 1972); from a 

simple analysis of type of person quoted (labelled the ‘sayer’, following 

Halliday) to a study of the use of direct speech. These tools were then applied 

to analysis of a range of indicators in the corpora of texts studied. 

This particular paper is part of a pair of studies looking at what Labov 

labelled ‘evaluation’. This is a system for analysing the narrative structure of a 

text which is revealing of the relationship between the producer of that text 

(the speaker in an oral narrative; the writer in a written text) and their 

audience. The term, as Labov described it, refers to ‘the means used by the 

narrator to indicate the point of the narrative’ (Labov, 1972: 207). Labov 

developed this concept while studying speech patterns in New York. He asked 

subjects to record oral narratives in which they talked about personal 

experiences. When analysing these, Labov identified six structural elements 

that make up a narrative: 

- the abstract, which sets out what a narrative is about 

- the orientation―who, where, when, why, and what 

- the complicating action 

- the evaluation 

- the resolution  

- the coda 

The evaluative element has to do with the way the speaker embellishes 

his/her narrative to make it more interesting. Evaluative elements, according 

to Labov, say to us: ‘This was terrifying, dangerous, weird, wild, crazy; or 

amusing, hilarious, wonderful; more generally that it was…worth reporting’ 

(1972: 209). As we will see later, texts rich in evaluation tend to be multi-

layered and dramatically and emotionally engaging. 

Use of evaluation is an important indicator of the nature of the relationship 

between narrator and audience because it suggests that the need to attract 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

61 

 

 

and hold the attention of the audience is important to the narrator. Although 

Labov’s system was developed while analysing spoken English, I argued
 
(Chen, 

2004) that it could also be adapted for analysis of written texts. I developed an 

analytical approach (Chen, 2004 and 2012) based on the identification in texts 

of a particular category of evaluative linguistic device Labov labelled 

comparators. These provide a means for a narrator to embellish a narrative by 

placing the events/situations described against a wider background of possible 

events/situations that might or could or should have happened, but did not.  

A variety of linguistic forms can be used by narrators as comparator 

evaluation. They include negatives, modal verbs, futures, and many more 

(Labov, 1972). In previous research (Chen, 2004), I focused on just 

three―negatives, futures and modal verbs―and described three categories of 

comparator evaluation based on these, as follows: 

- negative evaluation (such as is not in ‘assisted reproduction is not a cure-

all’, from the 2010 corpus of texts analysed). Negative evaluation places 

the events/situations described against a background of other possible 

events/situations that have not come about. Thus, it is conceivable that 

assisted reproduction might have been a cure-all for infertility, but in 

fact it is not. 

- future evaluation (such as will make in ‘The mainland will make greater 

efforts towards further cross-straits ties’ from the 1998 corpus). This 

tends to be used when reporting on future events or possible 

developments. 

- modal evaluation (such as should begin in ‘Taiwanese authorities should 

begin political discussions’, from the 1998 corpus). These enable 

narrator/author/speaker to express visions of the world as he/she 

believes it could, should or ought to be. 

The results of my 2004 study revealed the different roles that the Times and 

China Daily played in their respective societies in 1998. The Times, a 

commercially-owned newspaper which faced competition from rival 

newspapers, questioned authority and was concerned with producing 

interesting, dramatically rich reports in order to attract and keep readers, 

made ample use of evaluation. The China Daily, in 1998 essentially a state-

controlled newspaper that acted as a mouthpiece for the Chinese government 

and, being centrally distributed, did not need to spice up its reports to attract 

readers, used comparatively little evaluation (Chen 2004).  



62 Lily Chen 

 

 

A subsequent article (Chen, 2012) compared that original corpus of 1998 

China Daily texts with a later corpus of 50 texts selected from the same 

newspaper in 2010 to look for evidence of change in negative and future 

evaluation. I argued that the changes identified (a significant increase in 

negative evaluation between 1998 and 2010, coupled with a greater diversity 

of sayers in 2010) suggested that by 2010 the China Daily may have been 

starting to offer a broader diversity of perspective than in 1998; and also that 

it appeared more concerned to make its reports interesting and readable.  

This paper complements that earlier study by focusing on modal 

evaluation―evaluation incorporating modal verbs that enable the narrator to 

express visions of the world as they believe it could or should or must 

be―which is revealing of attitudes (on the part of both sayer and journalist) 

towards power and authority, among other things. Future modals, having 

been dealt with in the earlier paper, are not included in this analysis.  

 

Methodology 

A total of 100 texts were analysed: 50 from the China Daily in 1998, 50 from 

the China Daily in 2010. A number of criteria for selection of texts were 

decided upon: texts were all between 250 and 700 words in length, about 

domestic news, and published online. In order to attempt to achieve what 

McEnery and Wilson (2001) referred to as a ‘maximally representative finite 

sample’, one which can provide as accurate a picture as possible of the 

language variety being studied (here, domestic news texts from the China 

Daily), I attempted, when selecting data, to minimise the risk of subjective 

choice. To this end, the first piece of domestic news for any day that satisfied 

the above criteria was selected: no other texts from that day were chosen.  

The approach adopted to analyse the texts was both quantitative and 

qualitative. It was quantitative in the use of corpora containing statistically-

significant samples of texts, which were analysed for evidence of significant 

differences in the patterns of use of modal evaluation in the China Daily 

between 1998 and 2010. To this end, instances of modal evaluation found in 

each of the 100 texts were recorded. They were assigned to one of two 

categories―deontic modals of obligation or permission such as should, must 

or the permissive can; and other modals, frequently of permission or 

speculation―and tabulated. A count was also made of whether the evaluation 

appeared in direct speech or reported speech (and hence could be attributed 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

63 

 

 

to a person being quoted) or in the narrative itself (and hence was attributed 

to the journalist).  

But the approach was also qualitative. Individual texts from each corpus 

that were particularly rich in the use of modal evaluation were subjected to a 

close qualitative textual analysis in order to better understand how the modal 

evaluation used was revealing of attitudes towards power and control, and 

also to consider what it revealed about the emphasis placed in texts on 

readability.  

As stressed in the introduction, this is not a study of genre. It could be 

argued that to some extent, the modal language found in a news text may vary 

depending upon whether that text is an arts article, a news article and so on. 

All the texts selected for this study, however, were domestic news texts. They 

were selected according to the same criteria, and while the subject of texts did 

vary, Table 9 reveals that the subject range in the two corpora of texts was 

broadly similar. 

 

Findings 

The analysis revealed some striking quantitative differences between 1998 

and 2010. These are summarised below and in Tables 1 and 2. Significance was 

calculated using the Proportion Test, unless otherwise stated: 

- The overall frequency of modal evaluators increased from one every 210 

words in 1998, to one every 137 words in 2010. This is significant 

(P<0.05). 

- There was a change in the nature of the modal language used. In 1998, 

deontic modals of obligation or permission such as must, should and 

some forms of can made up more than half (56 per cent) of all modal 

evaluation. By 2010, they made up just 28 per cent. A Chi-square test 

reveals this change to be significant (P< 0.05). 

- There was a big increase, between 1998 and 2010, in the proportion of 

modal evaluation occurring in direct speech, from 12 per cent in 1998 to 

42 per cent in 2010. This is significant (P<0.01)  

 

 

 

 

 



64 Lily Chen 

 

 

Table 1: Types of modal evaluation in China Daily in 1998 and 2010 

 

 China Daily 1998 China Daily 2010 

Deontic modals of obligation or permission (must, 

should, ought to, some forms of can or may) 

44 (56% of modal 

evaluators) 

51 (28%) 

Other modals (could, would, might, some forms 

of can or may) 

34 (44% of modal 

evaluators) 

132 (72%) 

Total 78 183 

 

Table 2: Modal evaluation in China Daily―direct speech, reported speech or 

narrative 

 

China Daily 1998 China Daily 2010  

 

 
Instances  

of modal 

evaluation 

% of 

total 

Frequency  

(words of 

text/ 

comparator) 

Instances  of 

modal 

evaluation 

% of 

total 

Frequency     

(words of 

text/ 

comparator) 

Direct 

Speech 

9 12% 1844 77 42% 325 

Reported 

Speech 

40 51% 415 72 39% 348 

Narrative 29 37% 572 34 19% 736 

Total 78 100 213 183 100 137 

 

Evaluative devices are a way of dramatically enriching a narrative, and 

therefore of gaining and holding the reader/listener’s attention. Since 

modality expresses ‘comment’ or ‘attitude’, we would expect modal 

evaluation to bring to a text the richness of comment, opinion and attitude. 

When deontic modals such as should, must, ought and some forms of can and 

may are involved, modal evaluation also expresses relationships (or perceived 

relationships) of power, control and obligation. When other modals―for 

example of possibility or speculation such as could or might and other forms of 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

65 

 

 

may or can―are involved, meanwhile, modal evaluation is neutral in terms of 

power, but makes possible the expression of hopes, or speculation about the 

future. 

We would, therefore, expect that texts generally richer in modal evaluation 

would be more dramatically rich and interesting in terms of comment and 

attitude, their depiction of power relationships, the expression of hopes, and 

their ability to speculate about future states. That being so, the mere fact that 

there has been such a statistically significant increase in modal evaluation 

between 1998 and 2010 suggests that by 2010 the China Daily is producing 

texts that are more dramatically rich, interesting and readable. Much more is 

going on than just this, however.  

 

Interpretation 

The modal language of power 

It might be anticipated that a newspaper that serves as the mouthpiece for 

an authoritarian regime would use a high proportion of deontic modals of 

obligation/permission―and in the 1998 China Daily, as Table 1 shows, that 

appears to be the case. There were fewer instances overall of modal 

evaluation in the 1998 China Daily compared to 2010: but a far higher 

proportion were deontic (56 per cent in 1998, compared to 28 per cent in 

2010). The 1998 China Daily text richest in modal evaluation was text 2, a 

politically sensitive report on the importance of improved business relations 

with Taiwan. The modal evaluation found is set out in Table 3, together with 

its attribution. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



66 Lily Chen 

 

 

Table 3: Modal evaluation in 1998 China Daily text 2 

 

Attribution Modal evaluation 

Chinese 

foreign 

minister 

Qian 

Qichen 

Taiwanese authorities should begin political discussions…  

…any issue or topic can be discussed. 

 …both sides should make procedural arrangements 

…they can reach agreements on the topics they feel should be discussed 

…the ‘One China’ principal must be upheld… 

China’s sovereignty and territorial integrity cannot be separated 

The 

mainland 
…both sides should begin political talks… 

Under the formula….Taiwan can maintain its capitalist system… 

 …out of concern that Taiwan may declare independence… 

 

What we have, in Text 2, is the Chinese government defining the terms for 

political discussions with Taiwan over cross-straits ties. There were only two 

identified speakers, Chinese foreign minister Qian Qichen, and ‘the mainland’, 

code for the Chinese government. No alternative perspective appeared. 

Perhaps most dramatic of all, however, was the fact that all but one of the 

modals used were deontic modals of obligation or permission. Thus we have 

Qian saying that the Taiwan authorities should begin discussions (obligation); 

any topic can be discussed (permission); but China’s sovereignty and territorial 

integrity cannot be separated (permission). The bulk of the modal evaluation 

occurs in reported speech attributed to Qian. It presumably therefore reflects 

the language Qian used, as mediated by the journalist. Qian himself, through 

his choice of language, and the journalist, in the way Qian’s language is 

reported, leave little room for doubt that in their view Qian is in charge of 

setting the rules for discussion of cross-straits ties. The effect is to present the 

Chinese government as in a position of power and authority relative to 

Taiwan, demanding that Taiwan comply with the mainland’s position. 

This, then, is the China Daily as government mouthpiece. This picture 

becomes clearer when we look at Tables 4 and 5. Table 4 lists every modal 

clause from the three 1998 China Daily texts richest in modal 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

67 

 

 

evaluation―including text 2―and breaks them down into their constituent 

parts. Table 5 summarises Table 4 and divides the sayers into two 

categories―government sayer (government spokesmen, and government-

owned organisations and their representatives, including the military); and 

non-government sayer (everybody else). 

 

Table 4: Modal evaluation in the 1998 China Daily (top three texts) 

 

Sayer Modal   

Govt. Non-

Govt. 

Subject 

obligation permission other 

Object or 

circumstance 

Qian 

Qichen 

 

 

 

Taiwan 

Authorities 

should 

begin 

 

 

 political 

discussions 

with the 

mainland 

Qian  *any topic  can be 

discussed 

  

The 

mainland 

 both sides should 

begin 

  political talks 

Qian 

 

 both sides should 

make 

 

  procedural 

arrangements 

for cross-

straits talks 

He (Qian)  they (both 

sides) 

  can 

reach 

agreement 

(Qian)  *they (both 

sides) 

feel should 

be discussed 

   

Qian  *the ‘one 

China’ 

principle  

must be 

upheld 

   

Text     

2 

Qian  *China’s 

sovereignty 

and territorial 

integrity 

 cannot be 

separated 

  



68 Lily Chen 

 

 

Tang 

Shubei
1
 

 Taiwan  can 

maintain 

 it’s capitalist 

system 

Narrator  Taiwan   may 

declare  

independence 

Beijing 

Securities 

Regulatory 

Commission 

(BSRC) 

 

 

net assets 

invested 

should not 

be 

 

 

 

 

lower than 

300 million 

yuan 

(BSRC)  

 

net profits should be  

 

 

 

higher than 

60 million 

yuan 

(BSRC)  assets liability 

ration 

 cannot be  higher than 

70 per cent 

(BSRC) 

 

 the 

candidates 

must be   in govt.-

supported 

industries 

(BSRC)  (the 

candidates) 

must be   industrial 

leaders 

(BSRC) 

 

 the interval 

between 

issue and 

flotation 

 can be   shorter than 

12 months 

(BSRC) 

 

 B-share 

candidates 

must be 

 

  in line with 

state 

regulations 

Text 

46 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
(BSRC)  they (B-share 

candidates) 

should also 

submit 

  analysis 

reports 

Narrator
2
   the total 

trade volume 

of art works 

  would 

equal 

100 million 

yuan 

Text 

25 

Narrator  the increase 

in auction 

companies 

  can only 

lead to 

disorder 

 

                                                 

1
 Vice-chairman of the PRC’s Association for Relations across the Taiwan Straits. 

2
 Reporter for China Daily. 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

69 

 

 

Narrator  management 

of the market 

should be   strengthened 

Narrator 

 

 the 

qualifications 

of auction 

companies  

should be 

 

  strictly 

examined 

 

Narrator 

 

 training of 

agents and 

art dealers 

should be 

 

  conducted 

 

Narrator 

 

 potential 

investors and 

buyers 

should 

keep 

  their peace of 

mind 

Narrator  the auction 

market 

  may be 

put in 

some kind of 

order 

Total 25 0  15 5 5  

 

Table 5: Modal evaluation breakdown in China Daily 1998 

 

Type of Sayer Modal of 

obligation 

Modal of 

permission 

Other modal 

Government 15 5 5 

Non-Government 0 0 0 

 

What Tables 4 and 5 reveal is clear. Every single sayer associated with a 

modal comparator in the three texts was a government spokesman or 

representative. And the majority of the modal comparators associated with 

these government sayers were modals of obligation or permission.  

We have already seen, in text 2, Chinese vice-premier Qian Qichen 

presented, through the use of modals of obligation and permission, as being 

powerful enough to define the terms of political discussions with Taiwan. The 

modal language of texts 46 and 25 is equally emphatic. Headlined ‘Prospective 

listed firms must be profitable’, text 46 reports on a series of requirements 

imposed by the Beijing Securities Regulation Commission (BSRC), a branch of 

government, on Chinese companies wishing to issue shares to the public. Since 



70 Lily Chen 

 

 

it essentially lists a series of qualifying requirements, the text consists of little 

more than a string of modals of obligation and permission, all attributed to the 

BSRC: qualifying companies must be in government-supported industries; they 

must be industry leaders; etc. The text displays little of the dramatic richness 

often associated with texts high in modal evaluation. But it does demonstrate 

the connection between modal evaluation of obligation and permission, and 

power: the text is presented in such a way as to make clear the BSRC calls the 

shots on the requirements for qualification. One of the trends noted by Chu 

(2008) in the Chinese media over recent years has been a shift from sender-

centred to audience-centred media. This 1998 text, clearly, is sender-

centred―it is all about the message. 

Equally with text 25, headlined ‘Art auctions mushroom.’ Here, the only 

sayer is the China Daily journalist: there are no quoted sources. The journalist 

is classified as a government sayer because the China Daily was and is state-

owned: and most of the modal evaluation is in the form of deontic modality of 

obligation. Text 25 is, like text 2, an example of the China Daily acting as 

government mouthpiece. It may seem odd to describe a report on China’s art 

market in this way. But the text itself makes clear art is big business: ‘The total 

trade volume of art works through auctions reached 1 billion yuan last year’. 

The concern of the government, however, is also clear: there are too many 

auction companies fighting for a share of this market. In text 25 the journalist, 

on behalf of the government, is essentially issuing a series of exhortations 

about how the art market should be regulated. 

Importantly, the quantitative statistics in Table 1 and 2 above show that 

this picture―of government sayers issuing instructions or commands using the 

modal language of obligation and permission―is broadly repeated across the 

corpus of 1998 texts.  

By 2010, however, the picture has changed. The percentage of modal 

evaluation that is of obligation or permission has fallen from 56 per cent in 

1998, to just 28 per cent. There is also a much wider diversity of sayer 

associated with modal evaluation as is demonstrated in Table 6. The analysis 

reveals that, in contrast to 1998, only 11 of the 31 instances of modal 

evaluation found in the three texts are associated with government speakers: 

and of these, only three are modals of obligation or permission. This picture is 

summarised in Table 7. 

 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

71 

 

 

Table 6: Modal evaluation in China Daily 2010―top three texts 

 

Sayer Modal   

Govt. Non-

Govt. 

Subject 

  obligation    permission other 

Object or 

circumstance 

 Analysts China   can reduce  holdings of 

dollar assets 

 (Analysts) (China) should 

not 

overdo 

  it (reduction 

of dollar 

assets) 

Narrator
3
 

 

 massive scale 

of the 

holdings 

  could 

backfire  

 

Narrator 

 

 China 

dumping its 

dollar assets 

  could lead 

to 

a domino 

effect on 

investments 

 Jing 

Ulrich
4
  

China 

 

  could be 

more actively 

diversifying 

its currency 

reserves 

 

 Jing 

Ulrich 

the country   might be 

shifting 

some 

exposure   to 

other 

currencies  

 Sun 

Lijian
5
 

the country 

 

should 

keep 

  a considerable 

proportion  of 

dollar assets  

 He (Sun 

Lijian) 

China 

 

should 

not 

overly 

reduce 

  its dollar 

assets 

Text 

20 

 Sun 

(Lijian) 

China must 

have  

  enough 

resources to 

protect 

financial 

                                                 

3
 Reporter for China Daily. 

4
 Managing director and chairman of China Equities and Commodities at JP Morgan. 

5
 Fudan University economist. 



72 Lily Chen 

 

 

viability 

 Narrator China’s 

reserves 

  could invite speculative 

capital 

inflows 

 Dong 

Yuping
6
 

China 

 

must 

quicken 

  pace of 

balancing 

domestic 

demand and 

exports 

Text   

9 

 

Zhu 

Xiaochun
7
 

 Policy-makers should 

raise 

  interest rates 

China  Commercial 

banks 

must 

keep 

  (more 

money) in 

reserve 

 Qu 

Hongbin
8
 

China 

 

  may 

continue 

to raise the 

requirement 

(for reserves) 

 Qu Interest rate 

hike 

  could come (in April) 

 Qu  inflation    could be very serious 

 Economic 

forecasts 

China’s CPI   could be Mild 

 Analysts It (China’s 

CPI) 

  can rise 3 per cent 

 

 

 

 

 

 

 

 (Analysts) Consumption   can still 

pick up 

 

                                                 

6
 Economist at China Academy of Social Sciences. 

7
 Central Bank governor. 

8
 HSBC’s chief China economist. 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

73 

 

 

 Nomura 

Securities 

Inflation   could 

stabilise 

 

 Zhang 

Lan
9
 

The possibility 

of interest   

rate hikes 

  would 

decrease 

 

Yi Gang
10

  Gold  cannot be  a major 

investment 

Yi Gang  Purchases   could push 

up 

prices 

Text  

36 

 

Yi  the market 

price will 

surge 

  (which) 

would 

affect 

consumers 

The 

reports 

 gold 

purchases 

  could help reduce the 

risk 

 Liu Xiu
11

 it (China 

raising its 

holdings) 

  would cost $300 billion 

 Liu That   would 

account for 

15 per cent of 

foreign 

reserves 

 Some US 

legislator 

China   could 

gradually 

reduce 

its holding of 

US treasuries 

Yi  China   would keep the currency 

steady 

 

 

Yi 

 

 expectations  

of a stronger 

yuan 

  would 

intensify 

 

                                                 

9
 Head of research at Changjiang Securities. 

10
 Head of the State Administration of Foreign Exchange. 

11
 Senior metal analyst at China International Futures. 



74 Lily Chen 

 

 

(Yi)  Exports   would also 

rise 

 

  Total 11 20  7 1 23  

 

 

Table 7: Modal evaluation breakdown in China Daily 2010 

 

Type of Sayer Modal of 

obligation 

Modal of 

permission 

Other modal 

Government 2 1 8 

Non-Government 5 0 15 

 

Notably, there are actually more modals of obligation associated with non-

government speakers than with government ones. Thus in text 20, headlined 

‘Caution urged on dollar assets’, we get Jing Ulrich of international bank JP 

Morgan gently advising that China could be more actively diversifying its 

currency reserves. Fudan University economist Sun Lijian is more robust. China 

must have enough resources to protect financial viability, he says. Chinese 

Academy of Social Sciences economist Dong Yuping joins in: China must 

quicken the pace at which it balances domestic demand and exports.  

Much the same is true of 2010 texts 9 and 36. In text 9, headlined ‘Rate of 

inflation still low’, there are two modals of obligation. In one, China (i.e. the 

Chinese government) tells commercial banks they must keep more money in 

reserve. In the second, Central Bank governor Zhou Xiaochun (a government 

sayer) talks about the ongoing debate among officials over when policymakers 

should raise interest rates. Set against these two modals of obligation, 

however, are a string of modals of possibility or speculation in which, as in text 

20, a range of non-government experts speculate about likely future trends in 

China’s inflation rate. Text 36, meanwhile, has a single modal of 

permission―government sayer Yi Gang, head of the State Administration of 

Foreign Exchange, saying gold cannot be used as a major investment―and a 

string of modals of possibility or speculation, some associated with Yi, others 

with non-government sayers. 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

75 

 

 

The pattern observed―of government sayers only rarely using modals of 

obligation/permission; and of numerous non-government sayers (often 

academics) advising the government on what it should do―is very different to 

that found in 1998. And as Table 8 reveals, this is a pattern broadly replicated 

across the entire 2010 corpus: it is not true simply of these three texts. Where 

in 1998, 63 per cent of all modal evaluation associated with government 

sayers involved deontic modals of obligation and permission, by 2010 just 26 

per cent of modal evaluation associated with government sayers was of this 

form. And where in 1998 fewer than one fifth of modal evaluation was 

associated with a sayer other than government, by 2010 almost half was.  

 

Table 8: Deontic modals associated with government and non-government 

sayers 

 

China Daily 1998 China Daily 2010  

Government 

sayer 

Non-

Government 

Government 

sayer 

Non-

Government 

Deontic modals of 

obligation or 

permission (must, 

should, ought to, 

some forms of may or 

can) 

40 (63%) 4 (27%) 24 (26%) 27 (30%) 

Other modals, 

including of possibility 

and speculation 

(could, would, might, 

some forms of may or 

can) 

23 (37%) 11 (73%) 68 (74%) 64 (70%) 

Total 63 (100%) 15 (100%) 92 (100%) 91 (100%) 

 

This appears, then, to be a genuine shift in the way modal evaluation is 

used. The question can be asked how truly independent of government are 



76 Lily Chen 

 

 

sayers such as Fudan University academic Sun Lijian and economist Dong 

Yuping, who in 2010 text 20 are encountered advising the government what it 

should and must do? It is hard to know. Both are employed by state-owned 

academic institutions―but equally, they are academics, rather than Party or 

government representatives. In the 1998 corpus, there was not a single 

example of such an academic advising the government what it should do. 

Furthermore, many of the non-government sayers advising the government in 

2010―such as Jing Ulrich of JP Morgan―are unambiguously independent of 

the state. 

Could the changing pattern of usage then be to do with the fact that the 

topics of the texts are different? The first 1998 China Daily text analysed 

qualitatively above, text 2, is about the highly politically sensitive topic of 

relations with Taiwan. It is unsurprising, in such a text, to find a high level of 

deontic modals associated with senior political figures. The other two 1998 

texts analysed, however, deal with economic/financial matters (one with art as 

a business). This is little different from the three 2010 texts analysed, which all 

deal, in one way or another, with the economy and finance. The criteria for 

selection of the two corpora of texts were the same. And as Table 9 below 

reveals, there was no fundamental shift in the type of topics dealt with, apart 

from a decrease in 2010 in the number of finance-related texts.  

 

Table 9: Comparison of topics of the China Daily texts analysed  

 

Topic  

politics/ 

govt. 

policy 

finance/ 

econom-

ics 

other  interna-

tional 

relations 

sport crime arts agri-

culture 

Total 

1998  10 17 7 6 4 3 2 1 50 

2010 10 8 13 9 0 6 1 3 50 

 

Modal evaluation in direct speech, reported speech or narrative 

The other key finding of the statistical analysis was a statistically significant 

increase, between 1998 and 2010, in the proportion of modal evaluation 

occurring in direct speech, from 12 per cent in 1998 to 42 per cent in 2010.  



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

77 

 

 

At an obvious level, modal evaluation occurring in direct speech can be said 

to be the sayer’s own language, and hence is revealing of the sayer’s attitudes 

and perception of power relationships (though it may also be revealing of the 

journalist’s attitudes to the extent the journalist chose to report it). Modal 

evaluation occurring in reported speech is possibly the sayer’s own language, 

but as edited/interpreted by the journalist. Evaluation in the narrative is the 

journalist’s language, hence is revealing of the journalist’s attitudes and 

perceptions.  

The use of direct speech as opposed to reported speech or narrative is 

revealing in a different way, however. Suzanne Eggins (1994) appears to posit 

the existence of a continuum of attitudinality of texts, from the highly 

attitudinal (spoken texts) to the minimally attitudinal (texts written to be 

read). Texts at the ‘attitudinal’ end, she suggests, are more approachable and 

‘interactive’, while those at the non-attitudinal end tend towards distance and 

authority. Direct speech in newspaper reports is plausibly an attempt to 

capture some of the attitudinal nature of speech. Reported speech, being 

filtered and edited by the journalist, is less attitudinal and less dramatically 

rich. Texts which consist of narrative only, meanwhile, are minimally 

attitudinal. 

The 2010 text with most direct speech modal evaluation (six instances) is 

text 26, headlined ‘Doubts over increase in property price’: 

- ‘Only a 1.5 per cent increase? Shouldn’t it be 15 per cent?’ Zhang 

(company executive Zhang Lan) asked in disbelief. 

- ‘An increase of 20 per cent from last year in a common, small town… is 

quite ordinary, let alone major cities like Beijing and Shanghai where the 

price could have soared by at least 50 per cent,’ he (Zhang Lan) said. 

- ‘Property prices may differ greatly from city to city… and it is natural that 

people in different areas may have different views of the sector,’ said 

Qin Xiaomei of property firm Jones Lang LaSalle, Beijing. 

- ‘As the accuracy of such statistics is key to policy making, the NBS 

(National Bureau of Statistics) could publish the pricing details of each 

city,’ said Carlby Xie, of property firm Colliers’ North China division. 

- ‘Sale prices are likely to fall from mid-2010 as slower demand, higher 

supply and various government initiatives could dampen market 

sentiment,’ said Bei Fu, associate director of corporate rating at S&P. 



78 Lily Chen 

 

 

These quotations, as you would expect when modality is involved, are full of 

opinions. Because the modality occurs in direct speech, these opinions are 

directly associated with named individuals. The fact that these are direct 

speech quotations rather than reported speech quotations, however, also puts 

them at the attitudinal end of Eggins’ continuum of attitudinality. The use of 

direct speech even allows a little of the character of the speakers to come 

through, especially in the case of Zhang Lan’s ‘Only a 1.5 per cent increase? 

Shouldn’t it be 15 per cent?’ The reader can almost hear the note of 

incredulity. This, then, is a text written in a style seemingly intended, in part at 

least, to be dramatic and interesting. This is evaluation in its purest form, 

producing a text peopled with real individuals expressing real opinions. But 

what about when modal evaluation is put in reported speech? 

The 2010 China Daily text with most reported speech modal evaluation 

(seven instances) was text 9, already encountered, headlined ‘Rate of inflation 

‘still low’. The modal evaluation found, almost all of it (seven out of eight 

instances) in reported speech, is set out in Table 6 above. Here, again, the 

modal evaluation is associated with identifiable sayers. However, they are 

often impersonal sayers (economists or analysts) or organisations rather than 

recognisable individuals with opinions, lives or idiosyncrasies of their own. 

Even when there is a named individual, Qiu Hongbin, as sayer, the fact that his 

opinion is expressed in reported speech divests it of real character or 

individuality. A typical example reads: ‘Qu said an interest rate hike could 

come in April because inflation could be very serious.’ The text is, in Eggins’s 

terminology, less attitudinal. The language by means of which Qu’s opinion is 

expressed is flattened and moderated, and much of the dramatic richness is 

lost. 

Modal evaluation occurring in the narrative is different again. Interestingly, 

the 2010 China Daily text with most modal evaluation in the narrative (five 

instances) is text 35, headlined ‘Avatar is Chinese choice’. This is actually an 

opinion piece written by a named author, Raymond Zhou, identified as a 

‘renowned film critic’. As such, it is in one sense highly individualised. As with 

the cases of direct speech modal evaluation seen above, it is clear that these 

are the opinions of a particular individual, expressed in that individual’s own 

language: 

- People can read all kinds of messages into it (Avatar) 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

79 

 

 

- If we could vote, we would no doubt have made George Clooney the best 

actor 

- If a Hong Kong actress was so convincing in such a role, she would surely 

be recognised by her peers  

- Some swore that they would never eat shark’s fin again 

Nevertheless, the text is still less dramatically rich and complex than text 26 

above: it presents only a single voice, rather than the multiplicity of 

(sometimes disagreeing) voices we had there.  

It is interesting to compare this text with a 1998 China Daily text rich in 

narrative modal evaluation: text 25, headlined ‘Art auctions mushroom’ 

already encountered, which contains seven instances. The modal evaluation in 

this text, all in the narrative, is set out in Table 4 above. There is not a single 

sayer, whether individual or institutional, quoted in either direct or indirect 

speech. The result is a flat, sender-centred piece, which outlines, in statistical 

terms, the expanding art market in China―and then sets out, in authoritarian 

style, a strategy for reform of what is clearly seen by the Chinese government 

as an increasingly chaotic Chinese art market. The text is minimally attitudinal, 

and hence distant and authoritative. 

As Table 2 above reveals, the bulk of modal evaluation in the 1998 China 

Daily (more than 50 per cent) actually occurred in reported speech, not the 

narrative as in text 25. A closer look, however, reveals that functionally this is 

often narrative modal evaluation at one remove, either by being associated 

with a single sayer―often a government spokesman―or attributed to another 

state-owned newspaper. 

Almost half of all the modal evaluation occurring in reported speech in the 

1998 China Daily―17 out of a total of 40 instances―occurs in just two texts: 

texts 2 and 46, already encountered. The modal evaluation in these two 

texts―almost all of it in reported speech―is also set out in Table 4 above. 

Apart from the fact that the modal evaluation is associated with Qian, the 

form and style of text 2 is in many ways similar to text 25. There is the same 

sense of a powerful authority saying how things must or should be; the same 

lack of alternative perspectives. This is again a case of the China Daily as 

mouthpiece: it is just that here, the government message conveyed is 

attributed to a single, identified individual―vice-premier Qian Qichen. The 

modal evaluation in text 46, meanwhile, is to all intents and purposes 

narrative in nature. The text is essentially a list of conditions which must be 



80 Lily Chen 

 

 

met by companies that wish to issue shares to the public. The modal 

evaluation is categorised as reported speech rather than narrative only 

because the opening paragraph makes clear these conditions have been set 

out by the Beijing Securities Regulatory Commission.  

Where it occurs in the remaining 48 China Daily texts from 1998, reported 

speech modal evaluation is often, as here, found in the context of texts setting 

out the government’s vision for how things should be. The overwhelming 

majority of modal evaluation in the 1998 China Daily―88 per cent, or 69 out 

of 78 instances―occurs either in the narrative or in reported speech in this 

way. In the entire corpus of 50 texts, there are just nine instances of modal 

evaluation in direct speech (12 per cent of the total), compared to 77 instances 

in the 2010 China Daily (42 per cent of the total). The contrast is striking, and, 

whether consciously designed or not, the effect is to make the 2010 China 

Daily texts studied more attitudinal, approachable and interactive, while the 

1998 China Daily texts are more distant and authoritative.  

 

Conclusion 

The analysis above has identified a number of statistically-significant 

changes in the China Daily between 1998 and 2010 in the newspaper’s use of 

what Labov labelled modal evaluators―changes that I argue could well be 

revealing of the changing social and political factors acting upon the 

newspaper, and its response to them. 

To recap, the key quantitative differences identified are as follows: 

- A significant increase in the use of modal evaluation overall in 2010 

compared to 1998. 

- A significant change in the type of modal comparator evaluation 

encountered. There are proportionally far fewer deontic modals of 

obligation and permission in the China Daily in 2010 than in 1998, and 

many more modals of possibility and speculation. 

- A significant change in the type of sayer associated with modal 

evaluation. In 1998, most sayers were government spokespeople. By 

2010, a much greater range of sayers was encountered.  

- A significant change in the type of modal evaluation associated with 

government sayers. In 1998, 63 per cent of modal evaluation associated 

with such sayers involved deontic modals of obligation and permission. 

By 2010 this had fallen to 26 per cent.  



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

81 

 

 

- A significant change in the context in which modal evaluation occurs. In 

1998, the bulk of modal evaluation occurred in the narrative, or in 

reported speech that was only one degree removed from being the voice 

of the narrator. By 2010, a significantly greater proportion of modal 

evaluation occurred in direct speech. 

These changes are interpreted as follows: 

- The change in the use of modal evaluation of obligation and permission 

in the China Daily between 1998 and 2010 may reflect a shift in the 

social and political climate in China, which on the evidence of this study 

may have affected both the way senior government figures think about 

or present themselves and the way journalists at the China Daily write 

about them.  

- The greater range of sayers using modal language may or may not reflect 

a growing government receptiveness to independent advice. It does, 

however, seem to reflect a willingness on the part of China Daily to 

represent a broader spectrum of opinions and perspectives. 

- The increase in modal evaluation overall by 2010 may suggest that the 

China Daily is becoming more audience-centred, since the effect of 

evaluation is to create texts that are dramatically rich and interesting. 

This finding is underlined by the significantly increased occurrence of 

modal evaluation in direct speech: a contrivance which serves to 

increase the attitudinality of texts. The emphasis on readability that 

these changes suggest is not in itself indicative of changing media 

attitudes towards power and authority, but does perhaps reflect the fact 

that the newspaper in 2010 exists in a more market-driven culture: one 

in which there are a greater range of competing printed and other news 

media (including the internet) so that the newspaper is less able to take 

its readership for granted than it did in 1998. 

The evidence may not in itself be sufficient to demonstrate that there has 

been a genuine shift in the power and status of government figures in China. 

The linguistic changes identified in this study may be no more than what the 

Chinese economist Zhang Weiying is quoted in a recent magazine article 

(Zhuang, 2013) as calling ‘linguistic corruption’―in other words, they may be 

evidence simply that the Chinese government is using its state-owned 

newspapers, such as China Daily, to make it seem as though change is 

happening, where none really is. But linguistic corruption or not, the evidence 



82 Lily Chen 

 

 

does suggest that the way authority figures are presented in the media―or at 

least, in the China Daily―has changed. This may be a response, perhaps, to 

China’s emergence on the global stage and the Chinese leadership’s growing 

sensitiveness to how it is perceived by the international community. Even if 

the latter, however, it would seem to suggest that at the very least Chinese 

government figures and/or the China Daily feel the need to moderate the 

language of power associated with the governing elite. By 2010 the China Daily 

also clearly feels able to turn to a much wider range of sources than just 

government representatives when constructing news reports―a further sign 

at least of presentational change. 

 

 

References 

 
Andor, J. (2004), ‘The Master and his Performance: An Interview with Noam 

Chomsky’, Intercultural Pragmatics 1(1): 93-111. 

Bennett, Isabella (2010), Media Censorship in China, available at 

http://www.cfr.org/publication/11515/media_censorship_in_china.html (accessed 

10 June, 2013). 

Chang, Ping (2008), ‘Chang Ping: I Am Ashamed of Self-Censorship’, English version 

available at http://chinadigitaltimes.net/2008/05/chang-ping-i-am-ashamed-of-

self-censorship/ (accessed 04.09.2012). 

Chen, Lily (2004), ‘Evaluation in Media Texts: A Cross-cultural Linguistic Investigation’, 

Language in Society 33(5): 673-702. 

Chen, Lily (2005), ‘Transitivity in Media Texts: Negative Verbal Process Sub-Functions 

and Narrator Bias’, International Review of Applied Linguistics in Language 

Teaching 43(1): 33-51. 

Chen, Lily (2007), ‘Negatives and Positives in the Language of Politics: Attitudes 

towards Authority in the British and Chinese Press’, Journal of Language and 

Politics 6(3): 475-501. 

Chen, Lily (2012), ‘Reporting News in China: Evaluation as an Indicator of Change in 

the China Daily’, China Information XXVI(3): 303-329. 

Chen, Lily (forthcoming), ‘Who Speaks and How? Studies of Voicing in the China Daily 

Following a Decade of Change’, Chinese Journal of Communication. 

China Daily (n.d.), “About China Daily”, available at: http://www.chinadaily. 

com.cn/english/static/aboutchinadaily.html (accessed 26 September, 2012). 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

83 

 

 

China Detail (n.d.), “The Largest English Language Newspaper of China―China Daily’, 
available at: http://www.chinadetail.com/Who/ MediaPublicationChinaDaily.php 

(accessed 26 September, 2012). 

Chu, Yingchi (2008), ‘The Emergence of Polyphony in Chinese Television 

Documentaries’, 49-69, in K. Sen and T. Lee (eds.), Political Regimes and the Media 

in Asia, London and New York: Routledge. 

Cohen, Stanley and Jock Young (1973), The Manufacture of News: Social Problems, 

Deviance and the Mass Media, London: Constable 

Conley, Jean, and Stephen Tripoli (1992), ‘Changes of Line at ‘China Daily’: Fluctuating 

Party Policy or Fluctuating Control?’, 26-39, in Robin Peter (ed.), Reporting the 

News from China, London: Royal Institute of International Affairs. 

Daily Telegraph (2012), ‘Chinese President Hu Jintao warns of cultural warfare from 

West’, 2 January, available at http://www.telegraph.co. 

uk/news/worldnews/asia/china/8988195/Chinese-President-Hu-Jintao-warns-of-

cultural-warfare-from-West.html (accessed 5 September, 2012). 

Eggins, Suzanne (1994), An Introduction to Systemic Functional Linguistics, London: 

Pinter. 

Fowler, Roger (1991), Language in the News, London: Routledge. 

Glasgow University Media Group (1976), Bad News, London: Routledge and Kegan 

Paul. 

Halliday, M.A.K. (1994), An Introduction to Functional Grammar: Second Edition, 

London: Edward Arnold. 

He, Qinglian (2008), The Fog of Censorship: Media Control in China, trans. by Paul 

Frank, New York: Human Rights in China. 

Labov, William (1972), Language in the Inner City, Philadelphia: University of 

Philadelphia Press. 

Lee, Chin-Chuan (1990), ‘Mass media: Of China, about China’, 3-29, in C.C. Lee (ed.), 

Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism. London: Guildford Press. 

Li, Datong (2008), ‘Differences in Approach to Domestic and Foreign News 

Journalists’, available at http://news.bbc.co.uk/chinese/simp/hi/ 

newsid_7670000/newsid_7679500/7679507.stm (accessed 5 September, 2012). 

Li, Gucheng (1999), ‘Review of the Development of the Press in China’, Ming Pao 

Monthly (11): 96-103. 

Lum, Thomas and Hannah Fischer (2009), ‘Human Rights in China: Trends and Policy 

Implications’, report prepared for US Congressional Research Service, available at: 

http://fpc.state.gov/documents/organization/ 128378.pdf (accessed 26 June 26, 

2012). 

Martin, J.R. and P.R.R. White (2005), The Language of Evaluation, London and New 

York: Palgrave Macmillan. 



84 Lily Chen 

 

 

McEnery, A.M. and A. Wilson (2001), Corpus Linguistics: An Introduction, Edinburgh: 

Edinburgh University Press. 

Perkins, Michael R. (1983), Modal Expressions in English, London: Francis Pinter. 

Philo, Greg (1983), ‘Bias in the media’, 130-145, in David Coates and Gordon Johnston 

(eds.), Socialist Arguments, Oxford: Martin Robertson. 

Qian, Gang (2010a), ‘How Much Internet Freedom do Chinese Citizens Have?’, 

available at http://cmp.hku.hk/2010/01/28/4355/ (accessed 5 September, 2012). 

Qian, Gang (2010b), ‘We Must Know More about the Shanxi Vaccine Scandal’, 

available at http://cmp.hku.hk/2010/03/26/5270/(accessed 5 September, 2012). 

Qian, Gang (2011), ‘China’s Reporters Push the Boundaries. Wall Street Journal, 8 

March, available at http://online.wsj.com/article/ 

SB10001424053111903520204576484241060215576.html (accessed 5 

September, 2012). 

Reese, Stephen D. (2001), ‘Framing Public Life: A Bridging Model for Media’, 7-32, in 

Stephen D. Reese, Oscar H. Gandy Jr. and August E. Grant (eds.) Framing Public 

Life, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

Smith, C. (2001), ‘From “Leading the Masses” to “Serving the Consumers”? 

Newspaper Reporting in Contemporary Urban China’, Environment and Planning A 

34: 1635-60. 

Stockmann, Daniela and Mary E. Gallagher (2011), ‘Remote Control: How the Media 

Sustain Authoritarian Rule in China’, Comparative Political Studies 44(4): 436-67. 

Sun, Wanning (2008), ‘The Curse of the Everyday: Politics of Representation and New 

Social Semiotics in Post-socialist China,’ 32-48, in K. Sen, K. and T. Lee (eds.), 

Political Regimes and the Media in Asia. London and New York: Routledge. 

Tkacik, John J. Jr. (2012), ‘Underestimating the China Challenge’, 3 September, 

available at http://www.washingtonpost.com/opinions/ underestimating-the-

china-challenge/2012/09/03/e0e472a6-f124-11e1-b74c-84ed55e0300b_story. 

html (accessed 4 September, 2012). 

Tong, Bing (2005), ‘Jiaru Shimao zuzhi san nian Zhongguo chuanmei geju de shanbian 

yu qianzhan’ (The Chinese media three years after joining the WTO: changes and 

prospects for the future), Fudan xuebao (1): 86-92. 

Wang, Hongying, and Xueyi Chen (2008), ‘Globalization and the Changing State: 

Media Relations in China’, paper presented at the 2008 annual meeting of the 

APSA, Hynes Convention Center, Boston, MA, available at 

http://www.allacademic.com/meta/p280294_index.html (accessed 26 June, 

2012). 

Wu, Yuwen (2012), ‘China Editor's Suicide Sparks Web Debate’, 24 August, available 

at http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-19365161 (accessed 5 

September, 2012). 



Journal of the British Association for Chinese Studies 

 

85 

 

 

Zhang, W. (1997), Politics and Freedom of the Press: A Comparison of Australia and 

China with Particular Reference to Coverage by Two Leading Dailies of Some 

Significant Events since 1970, Sydney: Australian Centre for Independent 

Journalism. 

Zhao, Yuezhi (1998), Media, Market and Democracy in China, Urbana: University of 

Illinois Press. 

Zhuang, Jian (2013), ‘Gaige shi biran de fazhan’ (Reform is inevitable), Bolan qunshu 

(4): 4-7.  

 

 

Lily Chen is a lecturer in Chinese Studies at the School of East Asian Studies at 

the University of Sheffield. Her research interests include the development of 

functional linguistic models for the analysis of written newspaper texts and her 

work has appeared in international journals including Language in Society, 

Journal of Language and Politics, International Review of Applied Linguistics 

and China Information. 

 


